KEMAHIRAN GENERIK
Menurut Kamus Dewan Edisi Ketiga,kemahiran
generik bermaksud kemahiran umum dan ciri-ciri khusus yang dimiliki sesuatu
kelompok.Pengajaran dan pembelajaran bestari menekankan kemahiran asas yang
dimiliki setiap pelajar.Kemahiran guru juga boleh membantu menyeronokkan proses
pengajaran dan pembelajaran.Contohnya,guru yang mahir bermain gitar boleh
memainkan alat itu ketika proses pengajaran sambil pelajar melagukan
syair.Keadaaan ini membantu guru menjalankan proses pengajaran dengan baik.
Menurut wikipedia,
Teknologi Maklumat dan Komunikasi (Information and Communication Technology)
atau ICT merupakan teknologi yang diperlukan untuk pemprosesan data. Teknologi
maklumat ialah sebarang kaedah atau cara yang digunakan untuk menyebarkan,mencari,memaparkan
maklumat mengenai sesuatu peristiwa.Penggunaan teknologi (ICT) dalam proses
pengajaran dan pembelajaran mampu memupuk dan menyemai semangat untuk
mempelajari dan menimba ilmu.
Teknologi maklumat dan komunikasi terbahagi kepada 4 mod.
1. TMK UNTUK TUTORIAL
Apa maksud TMK untuk Pembelajaran
Tutorial?
-Apabila TMK diguna untuk menyampaikan
kandungan pelajaran berdasarkan urutan yang telah ditetapkan.
Pembelajaran tutorial ini merangkumi:
- · Pembelajaran ekspositori
- · Demonstrasi sesuatu fenomena yang ditunjukkan dan dikawal urutan , babaknya oleh sistem
- · Latihan atau latihtubi yang disampai dan dikawal oleh sistem
Bagaimana TMK diguna untuk pembelajaran
tutorial?
-perkakasan TMK yang selalu diguna untuk
pembelajaran tutorial ialah komputer dan perisisan pendidikan (Courseware) sama
ada yang disimpan di dalam CD-ROM ,hard disk ataupun laman web intranet.
-istilah Computer Assisted Instruction (CAI) digunakan untuk
menggambarkan penggunaan komputer dalam P&P
Penggunaan TMK untuk pembelajaran tutorial sesuai digunakan dalam
situasi berikut:
- · Guru terpaksa bertugas di luar kelas dan kelass diselia oleh guru ganti.Dalam situasi ini , guru tersebut boleh merancang pembelajaran menggunakan komputer.
- · Terdapat murid yang sukar mengikuti pengajaran guru.Dalam situasi ini , guru boleh menggunakan perisian pendidikan khusus untuk pemulihan.
2. TMK UNTUK PENEROKAAN (EXPLORATORY)
Ianya digunakan untuk:
- · Mencari dan mengakses maklumat daripada CD-ROM , internet ,portal maklumat dan sebagainya
- · Mengalami ,mempelajari dan mengkaji sesuatu fenomena secara simulasi
- · Melihat demonstrasi sesuatu kejadian yang urutan babaknya boleh dikawal oleh murid
Dalam pembelajaran penerokaan,murid boleh mengawal dan menentukan
maklumat yang diterima melalui TMK.
TMK untuk
penerokaan
|
TMK untuk
tutorial
|
Murid boleh mengawal dan menentukan maklumat yang
diterima melalui TMK
|
Murid hanya menerima bahan pelajaran yang dikawal
dan ditentukan oleh sistem
|
Perbezaan antara TMK tutorial dan TMK penerokaan
TMK sesuai digunakan dalam situasi:
- · Pembelajaran yang berbentuk inkuiri penemuan
- · Pembelajaran yang menjurus kepada penyelesaian masalah kehidupan sebenar
- · Aktiviti yang berkaitan kajian masa depan
- · Aktiviti pembelajaran yang berbentuk simulasi
3. TMK SEBAGAI ALAT APLIKASI
TMK dikatakan diguna sebagai alat
aplikasi apabila membantu murid melaksanakan tugasan pembelajaran ,bukan
sebagai mekanisma penyaluran maklumat P&P.Contohnya penggunaan perisian
aplikasi pemprosesan kata di mana murid dapat hasilkan karangan pendek.
Perisian aplikasi khusus seperti editor
grafik,Computer Aided Design (CAD) dan lain-lain, juga termasuk dalam kategori
alat aplikasi yang boleh digunakan untuk membantu murid melaksanakan aktiviti
pembelajaran.
Contoh aplikasi:
4. TMK SEBAGAI ALAT KOMUNIKASI
TMK dikatakan sebagai alat pemudah
komunikasi apabila diguna untuk membolehkan murid dan guru daripada lokasi yang
berbeza menghantar , menerima dan berkongsi maklumat yang pelbagai bentuk
seperti:
- · Teks
- · Grafik
- · Audio
- · Video
Terdapat 4 teknik untuk komunikasi
melalui TMK , iaitu:
- · Teknik seorang-sendirian
- · Teknik seorang kepada seorang
- · Teknik seorang kepada ramai
- · Teknik ramai kepada ramai
KELEBIHAN PENGGUNAAN
ICT DALAM PEMBELAJARAN
Penggunaan ICT untuk pembelajaran menggalakkan pembelajaran
kendiri dan penerokaaan.Perkara ini berlaku apabila ICT digunakan sebagai
medium untuk mencari dan mengakses maklumat daripada CD-ROM , internet , portal
maklumat dan sumber-sumber maklumat yang lain.
Penggunaan ICT sebagai alat komunikasi merupakan serampang dua
mata dalam perkongsian maklumat dan komunikasi.ICT membolehkan murid dan
guru daripada lokasi yang berbeza menghantar , menerima dan berkongsi maklumat
dalam pelbagai bentuk unsur multimedia.
Melalui penggunaan ICT murid dapat menguasai pelbagai kemahiran
manipulatif seperti kemahiran pemprosesan perkataan , pangkalan data dan pembenatanagn dengan menggunakan
alat-alat teknologi.Kemahiran dan penguasaan dalam teknologi akan melahirkan
murid yang lebih bersedia dan yakin untuk menempuh alam pekerjaan.
Seterusnya,dengan menggunakan komputer semasa mengajar dan belajar
akan menarik minat murid serta meningkatkan motivasi murid untuk
terus belajar dan memupuk semangat inkuiri dalam diri pelajar.Penggunaan ICT
dan multimedia dapat mewujudkan persekitaran pembelajaran yang merangsang
pelajar untuk terus belajar kerana adanya aplikasi multimedia yang menarik.
ICT juga dapat membantu meningkatkan pemahaman dan mengekalkan
maklumat murid yang diperolehi melalui kaedah ulangan dan
penerokaan.Teknologi maklumat telah memudahkan
tugasan guru dan murid serta membantu murid-murid mempertingkatkan daya
ingatan.Apa yang didengar , dilihat dan dialami oleh murid lebih lama kekal
dalam memori ditambah dengan penggunaan teknologi yang menarik dan interaktif.
Kelebihan-kelebihan
ICT ini dapat dibuktikan lagi dengan keratan akhbar Harian Metro yang bertajuk “ICT
tingkat kemahiran berfikir” pada 22 Ogos 2016.Menurut Pensyarah Kanan Jabatan
Sains Komputer Fakulti Sains Komputer
dan Teknologi Maklumat, Universiti Putra Malaysia ,Dr Nor Azura Husin berkata,kelestarian
penggunaan ICT secara terancag ,bersesuaian dan berfikrah sangat perlu bagi
meningkatan lagi kecekapan proses dan keberkesanan P&P
Selain itu,terdapat juga keratan akhbar yang
menceritakan tentang ICT iaitu akhbar Metro yang bertajuk “Ilmu Tanpa Sempadan”
pada 27 Jun 2016. Berdasarkan akhbar itu,P&P itu sebahagian daripada
pembaharuan dunia pendidikan negara yang menyasarkan perkongsian ilmu tanpa
sempadan. Sejajar dengan perkembangan pembelajaran dalam talian,proses P&P
turut berubah dan akses maklumat makin meluas dan mudah.
link akhbar:keratan akhbar "ilmu tanpa sempadan"
LANGKAH-LANGKAH YANG
DILAKUKAN OLEH KERAJAAN
Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) telah melaksanakan pelbagai
projek,antaranya:-
- · Projek Rintis Sekolah Bestari
- · Projek Schoolnet
- · Projek rintis sekolah bestari
- · Makmal pengkomputeran
- · TV pendidikan (TVP)
- · P&P Matematik dan Sains dalam Bahasa Inggeris (PPSMI)
- · Mata pelajaran ICT diperkenalkan
- · Latihan ICT untuk guru
- · Projek Pengkomputeran Pengurusan
KPM juga telah melengkapkan lagi
kemudahan saluran komunikasi di sekolah dengan akses jalur lebar melalui
kerjasama dengan Kementerian Tenaga , Air dan Komunikasi serta merangkaikan
infrastruktur dan perkakasan ICT melalui rangkaian setempat atau teknologi
tanpa wayar.
KESIMPULAN
Penguasaan ICT dapat membantu guru menghadapi dugaan dan cabaran
dalam dunia pendidikan dan bertindak tepat mengikut keadaan semasa.Fungsi guru
sebagai agen perubahan sosial dapat memenuhi permintaan masyarakat melalui ilmu
dan kemahiran yang dimilikinya.Kemahiran guru dalam bidang ICT dapat membantu
pelajar-pelajar untuk menguasai kemahiran dan ilmu bersesuaian dengan minat ,
bakat serta potensi pelajar sekaligus
dapat menanam rasa cinta akan ilmu pengetahuan.Secara tidak langsung,ia dapat
melahirkan modal insan cemerlang berminda kelas pertama sebagaimana yang
digarapkan dalam dalam Pelan Induk Pembangunan Pendidikan (PIPP).
Pada pandangan
saya,penggunaan ICT dalam pembelajaran amatlah mendatangkan kebaikan dan
manfaat kepada kedua-dua belah pihak iaitu murid dan pengajar.Seiring dengan
kemajuan dunia pada zaman sekarang ,semuanya terletak di hujung jari.Murid
boleh mengakses maklumat yang diperlukan dalam sekelip mata sahaja yang mana
boleh dilakukan di mana-mana sahaja.Murid perlulah menggunakan Teknologi
Maklumat dan Komunikasi dengan bijak dan kreatif.Konsep pembelajaran sepanjang
hayat menjadikan ICT sebagai medium paling berkesan ke arah merealisasikan
impian kerajaan untuk melahirkan masyarakat yang berminda kelas pertama dalam
menyahut Sembilan Cabaran Wawasan 2020.
link berkenaan kemahiran teknologi dan maklumat:
- Kemahiran ICT ,
- Akhbar mengenai "Meningkatkan penguasaan ICT guru ,
- kemahiran teknologi maklumat dan komunikasi
- video :Pembelajaran tentang Ict
Rujukan
Buku Bestari:pembestarian proses pengajaran dan pembelajaran karya R.Jeyagobi(2007)
Ab. Aziz Yusof (2009) Pembangunan modal insan teras pendidikan negara .Penerbit:Universiti Utara Malaysia.
Husin @Ibrahim Mamat (2007) Pemimpin era globalisasi.Dewan Bahasa dan Pustaka
http://multimediablo.blogspot.my/2009/12/kemahiran-teknologi-maklumat-dan.html?m=1
Disediakan oleh: Nurin Ilyana binti Hishamuddin
IPGKTAA PPISMP PAI 2017
No comments:
Post a Comment