KEMAHIRAN BERFIKIR
Kemahiran berfikir adalah kecekapan menggunakan akal menjalankan proses
pemikiran. Seseorang yang memperolehi kemahiran berfikir sanggup dan cekap
dalam menyusun maklumat, konsep atau idea secara yang teratur dan membuat
kesimpulan atau keputusan yang tepat untuk tindakan yang terarah dan sewajarnya.
KONSEP BERFIKIR
- Edward de Bono ( 1976 )
- Kemahiran berfikir ini membolehkan manusia melihat pelbagai perspektif untuk menyelesaikan masalah dalam sesuatu situasi tertentu. - Dewey ( 1910 ) menegaskan :
- Pemikiran yang dihasilkan adalah kerana terdapat situasi keraguan atau masalah tertimbul. Pemikiran merupakan aktiviti psikologikal dalam sesuatu proses yang dialami untuk digunakan menyelesaikan masalah dalam situasi yang dihadapi. - Menurut pandangan Islam, berfikir ialah fungsi akal yang
memerhatikan tenaga supaya otak manusia dapat bekerja dan beroperasi.
Tenaga ini diperolehi melalui tafakur.
Berdasarkan pandangan dan definisi yang dihuraikan Konsep Pemikiran bolehlah dirumus sebagai :
“ Pemikiran ialah satu proses yang menggunakan minda untuk mencari makna dan penyelesaian terhadap sesuatu keraguan atau masalah yang tertimbul dengan menggunakan pelbagai cara iaitu membuat pertimbangan dan keputusan serta refleksi yang logikal dan munasabah terhadap proses yang dialami.
PROSES BERFIKIR
Berfikir melibatkan pengendalian operasi mental tertentu dalam minda
seseorang. Operasi terbahagi kepada 2 jenis iaitu :
- Operasi Kognitif
- adalah kemahiran berfikir yang sering kita gunakan setiap hari, seperti mengelas, membanding, membuat urutan dan lain-lain. - Operasi Meta kognitif
- merupakan operasi yang mengarah dan mengawal kemahiran dalam proses kognitif iaitu memandu dan membimbing segala aktiviti pemikiran manusia di antara komponen-komponen berfikir
PRINSIP KEMAHIRAN BERFIKIR
- Sentiasa bersikap kostektif iaitu mempunyai sikap positif bagi
semua jenis kemahiran berfikir dan elakkan dari bersikap negatif.
- Berfikir secara perlahan-lahan dan sentiasa berfikir secara mudah.
- Melupakan rasa ego, kita perlu mengikis perasaan ego kita jika
inginkan setiap kemahiran berfikir yang digunakan itu dapat manafaatnya.
- Sentiasa menukar arah otak kita berfikir iaitu, bila kita perlukan
berfikir secara logik, kreatif dan lateral. Kita juga perlu menggunakan
pelbagai kemahiran berfikir untuk menyelesaikan masalah dan membuat
keputusan.
- Tentukan tujuan kita berfikir dan sering bertanyakan diri sendiri
tujuan dan apakah hasil yang diharapkan.
- Perlu mengambil kira emosi dan perasaan orang lain serta diri sendiri sewaktu berfikir.
TEORI KEMAHIRAN BERFIKIR
Teori Kemahiran Berfikir : Robert Sperry
- Teori Robert Sperry menghuraikan otak manusia yang menggunakan bahagian kirinya berfikir secara kritis dan bahagian kanannya pula berfikir secara kreatif. Kedua-dua bahagian otak ini mempunyai fungsi berfikir yang tertentu. Otak kiri mempunyai kemahiran berfikir dalam bidang berupa logik, analitis urutan atau susunan bahasa fakta, matematik dan ingatan. Manakala bahagian kanan mempunyai kemahiran berfikir dalam bidang berupa kreatif, sintesis, warna, reka bentuk di samping perasaan, irama, muzik dan imaginasi.
Berdasarkan huraian di atas, untuk melahirkan pelajar yang sanggup berfikir secara kritis dan kreatif, kedua-dua bahagian otak kanan dan kiri hendaklah dikembangkan.
Teori Pelbagai Kecerdasan : Howard Gardner
- Howard berpendapat setiap orang dikurniakan potensi yang berbeza dalam fitrahnya. Menurutnya manusia mempunyai tujuh kecerdasan iaitu;
- Kecerdasan linguistik
- Kecerdasan logical-matematik
- Kecerdasan visual-Spatial
- Kecerdasan muzik
- Kecerdasan tubuh kinestetik
- Kecerdasan interpersonal
- Kecerdasan intrapersonal
Dengan kecerdasan ini beliau percaya ia boleh dikembangkan dan dapat diajar di sekolah-sekolah.
Teori Epistemologi : Imam Al-Ghazali
- Beliau merupakan tokoh Islam. Al-Ghazali membahagikan Sains dan pengetahuan kepada ilmu kekal dan ilmu sementara. Ilmu kekal datangnya dari Tuhan semata-mata. Ilmu sementara pula berupa ilmu binaan manusia samada hasil kajian atau teori atau hasil pengalaman langsung. Ilmu ciptaan manusia tergolong dalam Ilmu Aqli (akal).
Ilmu Naqli atau ilmu wahyu merupakan jenis pengetahuan asas yang mesti diketahui untuk membantu penaakulan dan mengupas kewujudan diri.
Ilmu Aqli merupakan hasil pemikiran dan kajian yang sah. Beliau mendefinisikan penaakulan sebagai kelayakan yang membolehkan seseorang individu menanggapi ilmu pengetahuan dan berfikir tentang sesuatu yang boleh difikirkan.
Teori Konstruktivisme
- Teori ini menganggap bahawa pengetahuan tidak boleh wujud di luar minda, tetapi dibina dalam minda berdasarkan pengalaman sebenar. Teori ini dibina berdasarkan gabungan hasil kajian ahli psikologi, ahli falsafah, dan penyelidik pendidikan terhadap proses pembelajaran individu. Mengikut Teori Konstruktivisme, ilmu pengetahuan adalah dibina melalui proses saling pengaruh di antara pembelajaran terdahulu dengan pembelajaran terbaru yang berkaitan. Di bawah proses pembelajaran pelajar membina ilmu pengetahuan dengan melibatkan dirinya secara aktif dengan menggunakan cara membanding maklumat yang baru dengan pengalaman sedia ada. Ia juga melibatkan proses metakognitif disamping proses kognitif, di mana ia melibatkan operasi mengarah dan mengawal proses kognitif tersebut.
ALAT BERFIKIR
- Penguasaan murid terutama dalam kemahiran berfikir menjadi lebih berkesan melalui penggunaan alat berfikir yang sesuai semasa proses pengajaran dan pembelajaran berjalan. Contoh alat berfikir yang biasa digunakan ialah pengurusan grafik, peta minda dan alat CORT. Ia dapat membantu murid bagi mengimbas kembali maklumat berkaitan yang boleh digunakan untuk membantu mengabungkan maklumat-maklumat baru.
JENIS-JENIS PEMIKIRAN
Pemikiran terbahagi kepada 4:
- PEMIKIRAN KONVERGEN
- Mengikut Guilfort 1976, pemikiran konvergen ialah salah satu jenis daya berfikir. Beliau melihat pemikiran konvergen sebagai daya berfikir yang membolehkan seseorang menggunakan pengetahuan sedia ada dengan integrasi logik dan susunan demi menghasilkan idea atau jawapan yang lazim. Penyelesaian masalah juga dilakukan berdasarkan pengetahuan, pengalaman, peraturan prinsip, teori, hukum atau rumus yang sedia ada. Pemikiran konvergen tertumpu ke arah mencari satu jawapan atau satu cara tertentu dikenali sebagai pemikiran tertumpu atau pemikiran berpandu. Ia juga disebut pemikiran penaakulan atau pemikiran kritis.
Proses pemikiran yang terlibat dalam menjawab soalan ini ialah menenangkan, menyatakan, membanding dan membeza.
Pemikiran Konvergen berdasarkan pengetahuan / pengalaman sedia ada.
- PEMIKIRAN DIVERGEN
- Dikenali sebagai pemikiran bercapah dan
memerlukan seseorang itu berfikir secara kreatif tentang sesuatu maklumat. Ia
merujuk kepada berfikir dalam penyelesaian sesuatu masalah dari berbagai-bagai
sudut. Menurut Davidoff (1976), pemikiran divergen memerlukan jawapan yang
banyak dan pelbagai. Idea yang terhasil juga asli dan bernilai. Individu yang
berfikiran divergen diangap individu yang kreatif. Ia juga dikenali sebagai
pemikiran mendaar atau lateral dan mempunyai unsure intuisi dan celik akal
supaya masalah terbuka dapat diselesaikan dengan pelbagai cara yang unik dan
luar biasa
- PEMIKIRAN REFLEKTIF
- Menurut Birchall (1992) pemikiran reflektif
memerlukan penggunaan pengalaman-pengalaman sedia ada untuk menimbang
kemungkinan-kemungkinan tindakan alternatif yang boleh jaya untuk mencapai
objektif penyelesaian masalah serta menetapkan keputusan bagi tindakan
seterusnya.
Wilson J & Wing Jan L (1993) berpendapat pemikiran reflektif adalah berhubung rapat dengan aspek-aspek pemikiran yang lain
Wilson J & Wing Jan L (1993) berpendapat pemikiran reflektif adalah berhubung rapat dengan aspek-aspek pemikiran yang lain
- PEMIKIRAN KRITIS DAN KREATIF
Renungan kembali Refleksi Pemikiran Meta
kognitif
Perkaitan dengan pengalaman-pengalaman sedia ada
Perkaitan dengan pengalaman-pengalaman sedia ada
KESIMPULAN
Kesimpulannya,
Kemahiran Berfikir adalah amat penting dalam kehidupan manusia seharian.
Kelebihan manusia adalah kerana manusia dikurniakan akal. Dengan penggunaan
akal yang bijak manusia dapat membuat menghasilkan idea yang bernas. Selain
itu, meninggikan lagi keupayaan belajar kerana melaluinya pelajar dapat
mengawal, menentukan arah dan mengukur kemajuan pelajaran. Oleh itu, manusia
dapat menggunakan pengetahuan yang telah dipelajari dengan lebih produktif
link berkenaan kemahiran berfikir:
- kemahiran berfikir dalam pendidikan,
- pengenalan kemahiran berfikir ,
- akhbar mengenai kemahiran berfikir
disediakan oleh :Nor Fazlin Ilyani binti Jamaluddin
IPGKTAA PPISMP 2017
No comments:
Post a Comment